Resedagbok 4 |
||
Vi har nu kommit
till Sévaré/Mopti och Hotell Flandre, ett mycket trevligt hotell med
mycket personlig och varm service känsla, maten är mycket god. Vi har känt
oss välkomna redan från början, det är tredje gången vi är här nu.
Nu bor på rum med AC, det är ett måste eftersom jag har blivit sjuk, har
feber - influensa eller något liknande, men det är på bättringsvägen. |
Till Svenska Ambassaden i Dakar vill vi framföra vårt tack till Sara för ett trevligt och intressant bemötande och samtal vi hade. Tack Sara. Det blev inte som vi befarade med gränskontrollerna, polis och tull "check points" det har gått som en dans inga problem, bara vänliga och hjälpsamma tjänstemän. |
|
----------------------------------------------------------------------------------------------- |
||
Resan från Gambia blev mycket omväxlande med allt från mycket bra asfalt vägar till vägar som inte går att beskriva som vägar. Vi har navigerat fel och kommit ut på ännu sämre vägar, men roligt har vi haft. Vi har haft problem, men alla problemen är lösta nu. Första etappen gick från Banjul till Bamako i Mali, här måste vi stanna några dagar för att fixa visa till Burkina Faso och så skall bilen in på 1000mila service. Här passade också Ulla-Britt på att bli sjuk, så vi fick stanna en dag extra, symtom Malaria, men så var det inte. Sedan bar det vidare mot Sévaré/Mopti. |
Nästa tur skulle bli till Tombouctou men så blev det inte, fel väg,
tillbaka till Sévaré/Mopti och ett nytt försök med guide denna gång och se vi
kom till Tombouctou "världens ende enligt Kalle Anka" Både Ulla-Britt och
jag håller med om. Och nu är vi tillbaka på vårt Hotell Flandre och
fixar vår välbefinnande. |
|
----------------------------------------------------------------------------------------------- |
||
Några roliga händelser på vägen hit:
Vägen genom en del av Gambia och vid gränsen till Senegal var så dålig, så
det går inte att kalla den väg. Djupa hål som ibland var vattenfyllda, det
går nästan att gömma en Toyota Land Cruiser i hålen, så man måste vara mycket
försiktig, så man inte tappar marken under bilen och blir hängande, eller
det blir tvär stopp, men det gick bra! |
En riktig felnavigering i Senegal. Vem var åsna denna dag?
|
|
----------------------------------------------------------------------------------------------- |
||
En riktig felnavigering i Senegal höll på att kosta vår takbox(tält) och
ljusramp. Det kändes fel redan från början så vi frågade om vägen, men vi
fick samma svar "vi var rätt" och vägen blev smalare men det kunde vara
rätt. Vägen var dålig med stora vatten samlingar, som vi måste forcera.
Eftersom man inte vet djupet på ett sådant hål så försöker man köra runt
om. Och det var precis så det hände en tjock gren drog bort alla hållarna
på vänster sida och flyttade hela takboxen och ljusrampen bakåt, det var
inte roligt. |
Nu började två timmars hårt arbete med tunga verktyg, det gick att fixa. |
|
----------------------------------------------------------------------------------------------- |
||
Det tar på bilen, men den
går som en klocka. Efter körningen i Gambia och Senegal så la blinkersen
och bakljuset på höger sida av. Kollade och konstaterade kortslutning i
kablaget, men var hittar man en kortslutning, det får vi fixa i
Bamako, då bilen skall in på service. I Bamako började jag och leta efter
felet. Det var ett kablage med fyra trådar från höger bak- lyckta som hade
kommit i kläm mellan karossen och chassiet och mosats, ett dålig placerat
kablage (Fy Toyota) det kostade också blinkers reläet som inte pallar en
kortslutning (Fy Toyota, dålig konstruktion) |
Jag fixade kablaget och Toyota fixade reläet. (En tråd hade brunnit av
samt en komponent var bränd så nu blinkar det lite fort men det får gå). |
|
----------------------------------------------------------------------------------------------- |
||
Fel val av väg till Tombouctou. Det finns en väg från Mopti till
Tombouctou och en väg plus en pist genom öknen kartan. För mig var valet
enkelt vi tar vägen, och vad fel det blev. Vi startade tidigt körde en
kortare sträcka på asfalt för att senare komma in på en grusväg, vi kom
till det första samhället Korientze inga större problem här inte. |
Fram med spade, sandstegarna in med 4WD och diffarna inkopplade, så efter
lite juckande fram och tillbaka så var vi fria. Sandstegarna fick vi dra
fram med bilen sedan köra över dom med
bilen så dom blev raka igen. |
|
----------------------------------------------------------------------------------------------- |
||
Tombouctou världens ände. Det kan man nog säga. Vi kom hit efter en mycket
hård körning i hetta och på en mestadels dålig väg av sand och hål samt
vattenhål, dvs. skumpigt värre.
|
Kamel turen startade vid 15
tiden mitt i den värsta hettan. Men med hjälp av varsin turban och varsin
kamel bar det av ut i öknen, mot ett nomadläger där vi ska tillbringa
natten. På dessa öknens skepp vandrar vi ut i öknen och har bara sand,
vattenmeloner som växer vilt samt andra lågväxande växter som passerar
våra blickar, ödsligheten finns där, nog kan man känna sig liten, här ute. |
|
----------------------------------------------------------------------------------------------- |
||
Till Er som läser denna dagbok, skriv i vår gästbok!
Vi vill ha reda på hur många som läser vår dagbok, eftersom vi måste lägga
ner en massa jobb på att skriva. Tack på förhand! |
Vår målsättning är att kunna skriva ett blad i resedagboken var annan vecka. Nästa gång blir nog inte förrän vi kommer till Benin om några veckor Ha det så bra, så hörs vi snart igen. Christer och Ulla-Britt
|
|