Resedagbok 8
22 Januari till den 13 Februari(2006)

Vi är på väg hem!
Vi lämnade Cape Town den 30 Januari efter några trevliga veckor här nere i Syd Afrika och körde direkt ner till Afrikas sydspets
L'Agulhas S34°49'03//E20°00'24.





 
GPS'en visar 10326km
 hem till Vellinge.
 

 










Hur vi än kör nu, så bär det hemåt och avståndet minskar,
härlig känsla.
Vi sitter nu i Nelspruit i nord östra Syd Afrika och tar igen oss och skriver på vår webb-sida, det är över 30°C och soligt. På torsdag kör vi in i Mocambique och till Maputo, vid den Indiska Oceanen, nu bär det verkligen hemåt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
 

Ett möte med en av de "The Big Five"
Ännu en fin morgon. Upp tidigt som vanligt men idag är det "game-driving" som står på schemat. Vi är i Kruger NP, där djurlivet är mycket stort. Möjligheterna att uppleva de 5 stora "The Big Five" Elefant, Buffel, Noshörning, Lejon och Leopard ska vara stora. Vi kör ut från campingen och ut på grusvägarna. Under körningen pratar vi om hur stora chanserna är för att se Lejon. Om vi nu ska få se ett, så måste de komma på vägen, pga. att gräset och vegetationen är så hög. Vi kör en stund, då plötsligt Christer ropar! Titta! Vad är det det som ligger mitt på vägen? Det står också en bil där. Nu får jag verkligen ståpäls(gåshud), för mitt på vägen ligger två Lejon och sover. Vi kör fram sidan om den andra bilen och vi står rakt framför Lejonen. Nu kommer de till liv och det visar sig vara två unga Lejon hanar.

 

De börjar röra på sig och går mot bilarna. Den ene är invid vår bil och tittar på oss precis som om han ville säga "Vad vill Ni - Ni stör oss" Nu går de åt sidan och in i gräset och mötet är avslutat. Man blir rent tagen av ett sådant stort möte.



Ett möte för livet.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
 

Tiden i Cape Town har varit lugn och rogivande, vi behövde verkligen detta. Det är svårt att samla sig efter resan ner till det stora målet, men det var ju bara halva vägen, vi skall hem också.

Vi har bott hos Henk och Teresa, ett par vi träffade i Epupa falls på juldagen. Och vi blev hembjudna att bo i deras hem i Durbanville, Cape Town.
En god middag sitter inte fel.



Jag har fixat mina tänder, jag hade bitit i sönder 6 tänder på vägen ner, så det var bar att sätta sig och gapa stort i 30 + 45minuter och sedan betala i kassan R2056:- halva priset jämfört med hemma. En mycket duktig tandläkare som Henk och Teresa fixade, en av deras vänner.
Bilen är ny servad och redo för ytterliggare 10000km.
Två nya däck, eftersom den sista punkteringen förstörde däcket.
Vi väntade förgäves på en ny "Carnet de passages en douane" från Motormännen i Stockholm, den kom inte i tid ner till travelexperience (AA) butik i Cape Town, den kom först på Fredagen efter vi lämnat staden, den skickades till travelexperience (AA) butik i Nelspruit, vi har hämtat den idag. Tack till:
Beatrice Magnusson, Motormännen Stockholm.
Elaine Carney, travelexperience (AA) Cape Town.
Vera da Cruz, travelexperience (AA) Nelspruit.


När man är i Cape Town är det ett måste att besöka "Robin Island" En ö utanför Cape Town där ön består av ett fängelse och en liten by för de anställda på fängelset. I detta fängelse tillbringade Nelson Mandela 27år av sitt liv för att han var politiskt oliktänkande. Många av fångarna satt där av samma orsak som Nelson Mandela. Idag är fängelset och ön ett ända museum. Till minnet av orättvisorna och svårigheter i modern tid.

 

Att besöka Table Mountain i Cape Town är inte alltid det enklaste. Berget är högt och brant. Att komma upp på toppen är inte det enklaste, det gäller att gå upp eller linbana. som oftast blåser det en hel del i Cape Town och vinden är ett problem för linbanan. denna dag vi besökte berget blåste det för mycket när vi kom. Vi stannade kvar och bra var det för efter ca 30 minuter startade linbanan. Väl uppe  -Vilken Utsikt-
Denna utsikt var värd att vänta på.

Ett besök i Afrikas kanske största fågelpark. Vi åkte till HoutBay en ort söder om Cape Town. Vägen dit går utmed Atlantkusten. När vi kom till HoutBay fann vi fågelparken ganska lätt, bra med skyltar. I parken finns över 3000 olika fåglar, apor och små djur och 400 olika arter att se.


Det tar tid att uppleva denna park,
 men mångfallet var stort och givande.





Är du i en storstad av denna storlek så måste det finnas köpcentra. Varje kvinna måste ta sin man till denna plåga. Så även jag, men i Cape Town upplevde vi minst 3 jättestora köpcentra. Ett i en förort till Cape Town - Durbanville (Tygervalley), Mobila i Malmö är en närbutik jämfört med denna. Detta var början ännu ett nytt köpcentra in i CapeTown (Canal walk). Detta var ännu större. Allt finns här, man kan göra sig olycklig eller lycklig här. Nu in till centrum mot hamnen ännu ett köpcentra (Waterfront) dock inte lika stort som förra, men dock ett med klass. Att bara gå runt och titta är också en fröjd för ögat och så billigt det blir.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
 

Cape Town till Nelspruit och Kruger NP gick via Lesotho och Swaziland, två nya länder på vår långa lista.
Vi körde först ner till Afrikas sydspets L'Agulhas denna plats är inte speciellt känd eftersom Cape Point och Cape of Good Hope är mer känd som Afrikas sydspets, men det är fel! Vi körde längs syd kusten förbi EastLondon! För att på vägen också besöka droppstensgrottorna Cango Caves samt en
struts farm.





På struts Farmen, där jag fick världens       Ulla-Britt fick  sin  ridtur på
 puss  mitt på mun av en 16-årig struts.        en struts.


 

 

 



Vidare till Addo Elephant NP för att titta på bla. Elefanter och vi fick se många Elefanter som badade i värmen.





 

 

Nu står Lesotho på tur det blev en endagars tripp genom Lesothe ett mycket bergigt land. Vägen upp till SaniPass (2873möh)Lesothe var mycket brant serpentin väg med bara stora lösa kullerstenar, fick använda 1:an L-växel och då är det brant vill jag lova. Vägen var bara öppen för 4x4 bilar. Vägen ner på Lesotho sidan var inte fullt så brant och övergick senare till fin slingrande asfalt väg på 2500-3284möh. Det var ett fint berglandskap.
Swaziland blev också en endagarstripp genom landet fina vägar och ganska välmående land. Det regnade en del av dagen. Vi valde en liten gränsövergång och det blev åter en liten grusväg som slingrade sig genom skogen och upp och ner. Vi  kom till Nelspruit och stannade en natt för att proviantera inför vårt besök i Kruger NP, här stannade vi i fyra nätter. Kruger är en jättestor NP och är känd över hela världen för här kan man se nästan all Afrikas djur och fåglar. Tyvärr så har det regnat och det regnade när vi var där ,så gräs och annan busk/träd vegetation hade växt upp och det var svårt att se över/igenom. Djuren var därför utsprida på ett större område och mycket svårfångade, Men vi fick se en del djur, fåglar och kräldjur.
 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------
 

Blå oljerök från avgasröret syns i backspegeln!
Det är som att se tusen lappar fladdra iväg för vinden.
Vad är nu detta? Det kommer blå oljerök från avgasröret, man väntar bara på den stora smällen!
Vi hade under dagen gjort en tuff körning på serpentin vägar som var delvis mycket branta, 1:an L-växel för att komma upp till 2873möh. Sedan bar det utför något för att sedan klättra upp till en bit över 3284möh, det var inte lika brant, 1:an och 2:an gick att använda både uppför och utför. Det var brant, bilen ville rusa ner även på 2:an så jag måste bromsa lite då och då, motor bromsen räckte inte till på de långa utförssträckor.
Det var nu det hände, blå oljerök när jag drog på för nästa uppförsbacke. Detta hände ett antal gånger tills vägen planade ut och påfrestningarna minskade.
 

 

Vad var det som hände? Är det någon som kan förklara vad som hände?
Skriv svaret/teorin i gästboken. Tack!
 
Jag har kollat oljeförbrukningen och den är obefintlig och jag har inte sett blå oljerök sedan dess.

Min teori är en kombination av:
Att motoroljan blev mycket varm under det jag motorbromsade med högt motorvarv under långa utförslöperna.
Den tunna luften, över 3000möh. (Vätska kokar vid lägre temperatur).

-----------------------------------------------------------------------------------------------
 

En hälsning till våra vänner längs vägen. Ingen nämnd och därmed ingen glömd!
Tack för trevlig gemenskap.
Christer och Ulla-Britt!
cub-adventure

-----------------------------------------------------------------------------------------------
 

Till Er som läser denna dagbok, skriv i vår gästboken! Vi har öppnat en ny gästbok "gästbok-II" Det är så roligt för oss att höra från Er.
Tack på förhand! Klicka på "gästbok-II"


Det går även bra att skicka e-mail eller ringa till oss. Adress och telefon nummer finns på första sidan.
 

 

Vår målsättning är att kunna skriva ett blad i resedagboken vid lämpligt tillfälle. Nästa gång blir när vi kommer till Mocambique/Malawi om ett parl veckor

Ha det så bra, så hörs vi snart igen.

Christer och Ulla-Britt
cub-adventure